We proberen dit aanbod zo goed mogelijk te controleren. Desondanks kan het voorkomen dat er toch een gesponsorde of verlopen scholing voorkomt.
Acute wondzorg voor doktersassistenten en triagisten - Cohesie Om goede triage, beoordeling en behandeling te kunnen toepassen bij een acute wond is het goed om af en toe even in de theorie te duiken. Weet je nog hoe het zat met de structuur en functie van de huid of de genezingsfasen van een wond? Wat de belemmerende factoren zijn bij genezing en waarom je dat moet weten? Wat is eigenlijk de ‘truc’ van goede triage en welke valkuilen liggen er op de loer? Weet je nog precies de functies van de diverse wondbedekkers en hoe je de verschillende wonden kunt behandelen? Dit betreft een e-learning van collega-huisartsenzorgorganisatie Cohesie in Limburg. Voor het volgen van deze geaccrediteerde e-learning heb je circa 2 uur nodig. Het bestaat uit 6 hoofdstukken en elk hoofdstuk is opgebouwd uit:
Aan het einde van de hele module volgt een eindtoets met 10 vragen. De uitslag is meteen zichtbaar. Bij een voldoende resultaat ontvang je het certificaat. |
||
Geen agressie in mijn praktijk - aangeboden door Achterstandsfonds Gelre-IJssel In 2022 tot en met 2024 kunnen alle huisartsenpraktijken aangesloten bij HZOIJ een scholing in de eigen praktijk laten verzorgen door de LHV Academie. De scholing is voor alle disciplines werkzaam bij de praktijk. Je leert hoe je verschillende vormen van geweld herkent en hoe je daar effectief op reageert. Het richt zich op communicatieve processen en vaardigheden. Meer informatie over de inhoud is te vinden op de site van de LHV Academie.
De praktijk kan zelf bellen of mailen met trainer Frank van As (06-51096331 of info@aspectief.nl) om in overleg een datum te kiezen. Daarna volgt dan bevestiging cq. offerte vanuit de LHV Academie. |
||
Stichting Reanimatie Achterhoek - AED- en reanimatietraining op de praktijk Met ingang van 1 januari 2024 is de Zorgacademie gestopt met het faciliteren van de doorlopende AED- en reanimatietraining op de praktijk. We hebben deze herhalingscursussen de afgelopen jaren in samenwerking met de Stichting Reanimatie Achterhoek aangeboden en kijken terug op een bijzonder prettige samenwerking. Uiteraard is het voor de praktijken nog altijd mogelijk zich aan te melden voor deze herhalingscursussen, met als enige verschil dat dit in de toekomst rechtstreeks bij Cristel Wisselink van Stichting Reanimatie Achterhoek kan worden aangevraagd en deze nascholing niet meer wordt geaccrediteerd via de Zorgacademie. Voor meer informatie:
|
||
CAHAG scholingen
CASPIR Online is een digitale nascholing die thuis achter de laptop of tablet gemaakt kan worden. Deze e-learning volg je in de digitale leeromgeving van CAHAG en bestaat uit 12 casussen verdeeld over één kalenderjaar. In plaats van twee keer module 6 te volgen in drie jaar kan ook gekozen worden voor één keer module 6 en één keer CASPIR online. Klik hier voor meer informatie en deelname. NB: voorheen werd deze training aangeboden via de Zorgacademie. We hebben echter recent van CAHAG vernomen dat de Caspir Online training zoals deze nu bestaat, niet voldoet aan de huidige accreditatierichtlijnen. Dit komt erop neer dat hier geen accreditatiepunten voor gegeven kunnen worden. De Zorgacademie heeft daarom besloten dit jaar geen vouchers/toegangscodes voor deze online training in te kopen. Zie voor meer informatie over de CASPIR-scholingen, en de facilitatie van HZOIJ hierin, de intranettegel Longzorg.
Op de website van CAHAG kun je hun volledige aanbod van online scholingen en congressen bekijken. |
||
E-learning 'Zelftriage in de praktijk' voor triagisten en doktersassistenten Om triagisten en doktersassistenten te helpen bij de omgang met ontvangen zelftriages en consultvoorbereiding van ‘Moet ik naar de dokter?’ hebben wij in samenwerking met Vcare en Jojanneke Kant van Triage24 een gratis geaccrediteerde e-learning ontwikkeld. In deze e-learning word je als triagist of doktersassistent meegenomen in hoe de ontvangen zelftriages van ‘Moet ik naar de dokter?’ kunnen worden geïnterpreteerd. De volgende punten worden behandeld en worden ondersteund met voorbeelden uit de operator van Vcare.
Heb je de casussen doorlopen en de e-learning afgerond? Dan ben je in staat om veilig te werken met de informatie uit de ontvangen triages en consultvoorbereiding. Ook ben je op de hoogte van de belangrijkste aandachtspunten. Zij raden daarom alle triagisten en doktersassistenten die werken met een integratie van ‘Moet ik naar de dokter?’ aan om deze e-learning te volgen. |
||
Leermodule Wet Zorg en dwang - Consortium Beroepsonderwijs Als zorgprofessional wil je het beste doen voor je cliënt. Maar soms kan het gebeuren dat iemand jouw zorg niet wil. Een cliënt weigert bijvoorbeeld zijn medicatie in te nemen of wil niet meewerken aan zijn behandeling. De Wet Zorg en Dwang (WZD) regelt wat je dan kunt doen. In deze online module verdiep je je in wat de WZD precies inhoudt en hoe deze van invloed is op jouw beroepspraktijk. Aan de hand van vele praktijkvoorbeelden en interactieve opdrachten krijg je inzicht in wat 'onvrijwillige zorg' betekent en leer je omgaan met deze situaties. Na het volgen van deze online leermodule:
|
||
E-learning Cliëntenvertrouwenspersoon Wet zorg en dwang - Adviespunt Zorgbelang Onvrijwillige zorg of een onvrijwillige opname heeft gevolgen voor de vrijheid en de regie over het eigen leven van de cliënt. Iedere cliënt die onder de reikwijdte van de Wzd valt, heeft recht op een cliëntenvertrouwenspersoon Wzd (CVP Wzd). Deze CVP Wzd kan de cliënt maar ook zijn/haar vertegenwoordiger ondersteunen bij en informatie geven over vragen die ontstaan rondom onvrijwillige zorg. Daarnaast kan de CVP Wzd ondersteuning bieden bij problemen rond de opname of het verblijf in een zorginstelling en bij het doorlopen van een klachtenprocedure. Deze kennismodule is speciaal ontwikkeld voor zorgprofessionals en legt uit wat de rol en taken zijn van de cliëntenvertrouwenspersoon Wzd. Het e-learning programma wordt afgesloten met een korte online toets. |
||
Scholingen over diabetes - Stichting Langerhans Insulinetherapie kan in de eerste lijn verantwoord worden toegepast, mits de zorgverleners specifiek deskundig zijn en goede afspraken maken over taakverdeling en samenwerking. Onafhankelijke scholing is hiervan een essentieel onderdeel. Langerhans is een onafhankelijke organisatie. Hun missie is om de zorg voor mensen met diabetes iedere dag een stukje beter te maken door het vergroten van de kennis over diabetes onder professionals. Er worden doorlopend online en fysieke scholingen aangeboden. Een greep uit het aanbod:
|
||
Diverse e-learnings - Stichting KOH (Kwaliteit en Ontwikkeling Huisartsenzorg) Stichting KOH vindt dat onderwijs leuk moet zijn. Daarom bieden zij niet alleen bijeenkomsten op locatie aan, maar ook online nascholingen en e-learnings. Praktisch, interactief, geaccrediteerd en direct de volgende dag al te gebruiken. Een greep uit de e-learnings die zij aanbieden:
|
||
Preventieve voetzorg bij diabetes - Nederlandse Diabetes Federatie Jaarlijks worden er zo’n 2.500 amputaties gedaan bij mensen met diabetes. Volgens onderzoek kan daar 50 procent van voorkomen worden. Dat lukt alleen als je er als zorgverlener en als team op tijd bent. Daarom deze e-learning die gaat over vroege opsporing van risicovoeten, adequate en tijdige behandeling, multidisciplinaire samenwerking en patiënt-educatie. De e-learning sluit aan bij de flowchart Preventieve voetzorg in de NDF Toolkit Persoonsgerichte Diabeteszorg en Preventie.
|
||
Onbedoelde zwangerschap in de huisartspraktijk - FIOM Ben je huisarts en wil je patiënten goed kunnen begeleiden bij onbedoelde zwangerschap? Of wil je patiënten ondersteunen bij de preventie van (herhaalde) onbedoelde zwangerschappen? Ben je huisarts en wil je patiënten goed kunnen begeleiden bij onbedoelde zwangerschap? Of wil je patiënten ondersteunen bij de preventie van (herhaalde) onbedoelde zwangerschappen? De e-learning 'Onbedoelde zwangerschap in de huisartsenpraktijk' biedt relevante kennis en praktische handvatten. Je kunt in totaal of afzonderlijk drie modules volgen: Keuzehulp, Nazorg en Preventie van (herhaalde) onbedoelde zwangerschap.
|
||
Telefonische triage - Triage24 Triage is misschien wel het belangrijkste Telefonische triage krijgt een steeds groter rol in ons werk in de huisartsenpraktijk en op de huisartsenpost. Het vraagt echter om een andere manier van denken dan dat je normaal gewend bent; triage gaat om urgenties en veel minder om diagnoses. In deze e-learning leer je de basis van de telefonische triage en het gebruik van het NTS/de NHG-triagewijzer daarbij. Daarnaast maken ze je alert op de meest voorkomende valkuilen in de telefonische triage en leer je de alarmsymptomen tijdens het overleg met de triagist of doktersassistente herkennen. |
||
Diverse e-learnings - De Slimste Doktersassistent Nascholen is voor de meeste zorgberoepen verplicht en voelt daarom soms als een ‘moetje’. Bij De Slimste Doktersassistent proberen ze van de nood een deugd te maken door scholingen te organiseren met een hoge fun-factor. Omdat zij vinden dat leren ook leuk mag zijn. Een greep uit de e-learnings die zij aanbieden:
|
||
Sociale veiligheid in de huisartsenzorg - Stichting Sociaal Fonds Huisartsenzorg Het webinar ‘Sociale veiligheid in de huisartsenzorg’ van SSFH dat plaats heeft gevonden in mei 2023 is vanaf nu beschikbaar als e-learning. Deze is geschikt voor werkenden in de huisartsenzorg en is geaccrediteerd voor alle beroepsgroepen. In de e-learning die georganiseerd wordt door SSFH komen de volgende zaken aan bod: Wat moet je als werkgever regelen om een fysiek veilige werkomgeving te organiseren voor je medewerkers? Wat kun je als medewerker zelf doen om externe agressie te voorkomen of te verminderen? Hoe ga je als werknemer met een publieke taak om met externe agressie? En wat kun je doen tijdens en na een incident?
|
||
Suïcidepreventie in de huisartsenpraktijk - NHG Suïcide is een gevoelig onderwerp en soms lastig te bespreken. Huisartsen kunnen onzeker zijn hoe ze zo’n gesprek het best kunnen initiëren en voeren. Ook als de patiënt zich expliciet uit over suïcidale gedachten, blijkt het gesprek niet altijd gemakkelijk te verlopen. Deze nascholing biedt praktische adviezen voor goede zorg aan suïcidale patiënten. Voor huisartsen en POH GGZ (maar wellicht ook goed voor de triagisten).
|
||
Omgaan met psychiatrische stoornissen in de eerstelijns- en spoedzorg - SDB Deze cursus is voor doktersassistenten en triagisten die in hun werk te maken kunnen krijgen met zorgvragen gerelateerd aan een psychiatrische stoornis of verslaving. Deze e-learning biedt kennis over veel voorkomende psychiatrische stoornissen en handvatten om de juiste zorg te kunnen verlenen. Na het doorlopen heeft de cursist kennis over de verschillende vormen van een psychiatrische stoornis, de symptomen van een psychiatrische stoornis en de do’s en don’ts bij een zorgvrager met een psychiatrische stoornis.
|
||
Webinarreeks over werkstress - SSFH In deze reeks van vier webinars vertelt Annemie Weber, directeur van Career&Live, meer over werkstress. Annemie heeft al vele jaren expertise opgebouwd over onderwerpen als werkstress, stresspreventie en werk-privé balans. Tijdens de interactieve webinars deelt zij praktische tips en handige tools waar jij vandaag nog mee aan de slag kan. De volgende vier thema's zullen worden behandeld in de reeks:
|
||
Stoppen met roken - NHG Stoppen met roken is in alle levensfases zinvol: van primaire preventie tot therapeutische interventie en om complicaties te voorkomen. Een kort stoppen-met-rokenadvies van een arts is al effectief: 1 op de 40 patiënten stopt op grond hiervan definitief. In deze (gratis) e-learning leer je meer over de interventies en ondersteuning die je rokende patiënten kunt bieden. |
||
|
CVRM - NHG Gedeelde besluitvorming en persoonsgerichte zorg is het uitgangspunt bij cardiovasculair risicomanagement. Het doel van zowel de NHG-Standaard Cardiovasculair risicomanagement als deze e-learning is de bevordering van eenduidig beleid, dat niet afhangt van wie de hoofdbehandelaar is. |
|
Het stoppen-met-rokenadvies. Hoe geef ik dat? - Trimbos-instituut Stoppen met roken ter sprake brengen bij je patiënt of cliënt kan best lastig zijn, maar oefening baart kunst. In deze (gratis) e-learning leer je als zorgverlener hoe je een gesprek over stoppen met roken start, een stoppen-met-rokenadvies geeft en op welke manier je het beste kunt doorverwijzen naar een begeleider. Want een stoppen-met-rokenadvies van een zorgverlener kan precies dat laatste zetje zijn dat een roker over de streep helpt. |