Veelgestelde vragen en antwoorden

Hieronder een overzicht van de meest gestelde vragen die we krijgen van onze gebruikers. Het antwoord op je eigen vraag niet gevonden? Mail ons dan via zorgacademie@hzoij.nl.


Account en inloggen

  • Ik werk binnen HZOIJ en kan niet inloggen bij mijn Zorgacademie. Ik moet inloggegevens invoeren en die heb ik niet. 

Als je ingelogd bent in je intranetomgeving, dan kan je gemakkelijk via onze 'single sign on' door naar de Zorgacademie via de knop links op de intranetstartpagina. Je hoeft je dan niet meer opnieuw bij de Zorgacademie aan te melden. Onder 'Informatie' in het submenu 'Aan de slag' staat een instructievideo hierover.   

Lukt het alsnog niet? Dan heb je mogelijk nooit je account geactiveerd. We hebben in juni 2023 bij het lanceren de Zorgacademie iedereen die is aangesloten bij HZOIJ een mail gestuurd met instructies en inloggegevens. Als je deze niet meer hebt, mail dan naar zorgacademie@hzoij.nl en dan helpen we je weer op weg.

  • Ik ben niet werkzaam binnen HZOIJ en heb dus ook geen account. Kan ik toch deelnemen aan jullie scholingen? 

Wat leuk dat je ons weet te vinden! Sommige scholingen zijn ook open voor gastdeelnemers. Stuur een mail naar zorgacademie@hzoij.nl met je naam, functie en bedrijf waar je werkzaam bent, en vertel ons waarom je graag aan deze specifieke scholing deel wilt nemen. Als deelname mogelijk blijkt, maken we daarna een gastaccount voor je aan. 

  • Ik ben wel ingelogd maar het lukt me niet om in te schrijven voor een scholing. Willen jullie dit voor me doen? 

Misschien wel de meest gestelde vraag, met vaak een eenvoudige oplossing. We vragen je daarom om het volgende eerst zelf te controleren: 

  1. Ben je onder je eigen naam en account ingelogd op de Zorgacademie? Dit is namelijk wel belangrijk omdat alle inschrijvingen persoonsgebonden zijn. Je controleert dit via het icoon met het poppetje in de menubalk.

  1. Probeer je je in te schrijven voor een scholing die niet voor jouw functie beschikbaar is? Dit geven we altijd duidelijk aan in de omschrijving. Maar mogelijk is je functie gewijzigd en is dit niet bij ons bekend. Ben je in dienst bij HZOIJ, controleer dan je gegevens op intranet bij 'Wie is wie' en geef eventuele wijzigingen door via het personeelsmutatieformulier; onze systemen zijn aan elkaar gekoppeld. 

  1. Zit de scholing misschien al vol? Dit staat dan op de beginpagina aangegeven. 

Mocht dit allemaal niet het geval zijn, mail ons dan via zorgacademie@hzoij.nl en dan helpen we je graag verder.  

  • Ik heb een scholing bijgewoond en wil graag de presentatie hebben. Kunnen jullie deze sturen?

Nee, deze vind je namelijk -indien beschikbaar- in 'Mijn bibliotheek' via de menubalk en blijven daar altijd staan. Of er een naslagwerk beschikbaar is en hoe snel deze wordt gepubliceerd: daarvoor zijn we afhankelijk van de docent/organisator. 

  • Ik wil graag een certificaat van mijn scholing. Kunnen jullie deze sturen?

Nee, deze vind je namelijk onder 'Mijn inschrijvingen' via de menubalk en kun je daar downloaden voor je eigen administratie.


Annuleren

  • Ik zou naar een scholing komen maar ben onverwacht verhinderd. Krijg ik mijn inschrijfbedrag terug?  

Annuleren kan kosteloos tot 2 weken voor aanvang van de scholing. Daarna kunnen we helaas je inschrijfbedrag niet meer restitueren. Het inschrijfbedrag is gebaseerd op het aantal gasten dat we verwachten en dekt net de kosten (we maken geen winst op de scholingen). Deze en onze andere voorwaarden kun je vinden onder 'Informatie' in het submenu 'Algemene voorwaarden'. 

Je mag je plek wel aan iemand anders binnen je praktijk of werkgebied geven of verkopen. Let wel: een aangepaste factuur maken is niet mogelijk in ons systeem, jij en je plaatsvervanger zullen dit handmatig op de factuur aan moeten passen. Geef de ruil wel altijd aan ons door via zorgacademie@hzoij.nl, zodat we de deelnemerslijst kunnen aanpassen en de accreditatie bij de juiste persoon komt. 

  • Ik heb mijn gratis scholing geannuleerd, waarom moet ik dan toch annuleringskosten betalen?

Gratis is niet hetzelfde als vrijblijvend. Als een scholing gratis wordt aangeboden, dan komt het geld dat we nodig hebben om dit te organiseren volledig uit onze eigen organisatie: de spreker(s), het lesmateriaal, de locatie en de catering. Als je later dan 2 weken voor aanvang annuleert, of gewoonweg niet komt opdagen, zijn wij die kosten voor jou wel kwijt. Vandaar dat we hiervoor een bedrag in rekening brengen. Helaas is dit noodzakelijk gebleken en we vragen hiervoor je begrip.  


Betaling

  • Waarom moet ik de scholing die ik wil volgen zelf betalen en kan mijn praktijkmanager of huisarts dit niet voor mij doen? 

Wij delen je wens en deze functionaliteit ligt als ontwikkelpunt bij onze softwareleverancier. Helaas duurt het even voordat dit gerealiseerd kan worden. 

  • Moet ik deze scholing zelf betalen? Ik vind het nogal veel geld.  

Volgens de CAO Huisartsenzorg heb je recht op een bepaald aantal scholingsuren per jaar (voor assistentes is dit bijvoorbeeld 20 uur per jaar). We raden aan met je praktijkmanager of huisarts te bespreken hoe dit voor jou geregeld is. 

  • Ik kom naar een scholing, maar maak geen gebruik van de inbegrepen maaltijd. Krijg ik dan korting?  

Nee, dat is helaas niet mogelijk.


Accreditatie

  • Waarom zijn mijn accreditatiepunten niet bijgeschreven?  

We proberen binnen twee weken na de scholing alle administratie te hebben afgerond. Controleer eerst of je wel je registratienummer ingevoerd hebt in je gebruikersaccount, want wij accrediteren rechtstreeks hieruit. Als je nummer hier niet is ingevuld wordt dit ook niet doorgegeven de accrediterende instantie. Onder 'Informatie' in het submenu 'Aan de slag' staat een instructievideo hierover.


Overig

  • Ik wist niet dat jullie deze scholing geven en nu heb ik ’m gemist. Kunnen jullie mij voortaan het actuele aanbod mailen? Want intranet gebruik ik niet.  

We snappen dat dit vervelend is, maar onze communicatie blijft vooralsnog ongewijzigd aangezien we menen al een uitgebreide service hiervoor te hanteren. De eerste aankondiging van een scholing vindt altijd plaats via intranet, en soms ook via de HZOIJ-nieuwsbrief. Ongeveer een maand voor sluitingsdatum sturen we belanghebbende functiegroepen een herinneringsmail. En als we vlak voor sluitingsdatum nog een aantal plekken hebben, sturen we nog een laatste mail. Dus onze tip is en blijft: houdt intranet én de website van de Zorgacademie website goed in de gaten voor het actuele aanbod.

  • Ik denk dat ik een leuk onderwerp heb voor een scholing. Kan ik dit met jullie delen?  

Ja, daar houden we zeker van! Stuur je ideeën naar zorgacademie@hzoij.nl, dan zetten wij deze door naar onze verschillende werkgroepen: WDH; Werkgroep Deskundigheidsbevordering Huisartsen (WDH), Werkgroep Deskundigheidsbevordering Praktijkondersteuners (WDP), Werkgroep Deskundigheidsbevordering Assistentes (WDA) en aan onze vertegenwoordiger voor de praktijkmanagers.